Saturday, September 12, 2009

Penyucian Jiwa Di Tanah Suci (Bhg.2)


HARI 6 / 05 JUN 2009
Aturcara bebas untuk para jemaah mengisi masa lapang dengan memperbanyakkan ibadat di Masjidil Haram atau melakukan umrah.

HARI 7 / 06 JUN 2009
Melakukan ziarah di sekitar Kota Makkah seperti ke Jabal Thur, Padang Arafah, Mudzalifah, Mina, Jabal Nur dan akhir sekali ke Ja'aranah untuk berniat umrah.

HARI 8 - 10 / 07 - 09 JUN 2009
Aturcara bebas untuk para jemaah mengisi masa lapang dengan memperbanyakkan ibadat di Masjidil Haram atau melakukan umrah. Para jemaah berpeluang ke Hudaibiah untuk melawat ladang unta dan minum susu unta. Unta-unta kat sana semua kacak & cantik-cantik belaka. Haha. Semasa melakukan umrah yang ke 6, Prof menghadapi masalah apabila kain ihram yang dipakai di bahagian bawah sentiasa terselak (tahap selamat) dan menyebabkan Prof 'terseksi' sedikit serta terpaksa memegang kain tersebut sepanjang masa ketika umrah bagi mengelakkan sebarang kejadian ngeri tidak berlaku. Haha. Proses umrah ketika ini dilakukan dengan penuh teliti agar tidak terdedah bahagian yang tak sepatutnya. Faham-faham je lah yer. Alhamdulillah. Prof serta keluarga berjaya melakukan 7 kali umrah yang pahalanya sama seperti 1 kali Haji. Amin. Aktiviti lain adalah SHOPPING ataupun TAWAF KIDAI (nama lain bg shopping), makan, makan, makan dan makan. Makanan kat sana semuanya sedap-sedap belaka. Tak hairanlah berat badan Prof naik agak banyak selepas balik Malaysia. Haha.

HARI 11 / 10 JUN 2009
Semua para jemaah mengerjakan Tawaf Selamat Tinggal @ Tawaf Wida' sebelum meninggalkan Kota Suci Makkah. Perasaan sedih apabila selesai Tawaf Wida'. Itulah kali terakhir melihat Kaabah sebelum berangkat pulang. Kemudian berangkat ke Jeddah Airport untuk penerbangan pulang dan singgah di Bahrain (transit) sebelum penerbangan pulang ke Kuala Lumpur, Malaysia. Berlepas jam 8.25 malam.

HARI 12 / 11 JUN 2009
Tiba di KLIA jam 9.40 pagi.

PENGHARGAAN :
  • Misbah Travel & Tours Sdn Bhd.
  • Ustaz Haji Abdul Rahman (Ketua Rombongan).
  • Semua para jemaah, harap dapat jumpa korang lagi nanti.
  • Gulf Air (flight).
  • Kawan-kawan kat Malaysia yg byk mendoakan.
  • Dan sesiapa je la yg ada terlibat dalam perjalanan umrah ni.
Entah bila lagi Prof dapat menjejakkan kaki lagi ke Tanah Suci Makkah, Madinah. Jika ada rezeki lagi, InsyaAllah Prof akan ke sana lagi. Kalau nak tengok gambar umrah sila klik ==>> KLIK DI SINI. Sekian.

0 comments: